Урок українського читання, 3 клас: "Народ вчить, як на світі жить. Скоромовки. Прислів’я, приказки. Загадки".

Автор: olga от 22-11-2013, 23:39, посмотрело: 9 434

1
Хід уроку

І. Організація класу.


Хай у двері нам знову постукає казка,
Ми відкриємо їх і скажем, будь ласка!
Бо народна творчість добру нас вчить,
Як чесно і добре на світі прожить.
Урок українського читання, 3 клас: "Народ вчить, як на світі жить.  Скоромовки. Прислів’я, приказки. Загадки".

Метод «Незакінчені речення»
- Як ви думаєте, чого навчить вас цей урок?
- То якими ж ви повинні бути на цьому уроці?
Урок українського читання, 3 клас: "Народ вчить, як на світі жить.  Скоромовки. Прислів’я, приказки. Загадки".

Продовжіть речення:
Я буду на цьому уроці...
(активним, уважним, сміливим, працьовитим, веселим, дружнім).
Урок цей буде...(яким?)
(цікавим, веселим, яскравим, приємним, пізнавальним).
Отже, ви будете: активними, уважними, сміливими, працьовитими, веселими, дружніми.
А урок буде: цікавим, яскравим, приємним, пізнавальним.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1. Усне опитування.
- Що таке усна народна творчість?
(Усна народна творчість – це те, що передавалося із вуст в уста.)
- Які жанри усної народної творчості ви знаєте?
(Народні казки, народні пісні, загадки, прислів’я, приказки, скоромовки, лічилки, забавлянки, мирилки, колискові пісні, дражнили, небилиці,промовлянки,).
- Які казки називають чарівними?
(Чарівні казки – це казки ,в яких герої мають надзвичайну силу, а за допомогою чарів відбуваються дивовижні перетворення).
- Які ви знаєте чарівні казки?
(Кирило Кожум’яка, Кривенька качечка, Кобиляча голова).
- Яку форму мають пісні?
(Пісні мають форму вірша, за змістом нагадують казки).
- Як треба читати пісні?
(Читати пісні треба наспівно, наче ведете довірливу розмову).
- Чи можна пісню «Ходить гарбуз по городу» назвати народною? Чому?
(Так, том що в пісні «Ходить гарбуз по городу» автор український народ)
Урок українського читання, 3 клас: "Народ вчить, як на світі жить.  Скоромовки. Прислів’я, приказки. Загадки".

2. Інсценування української народної пісні «Ходить гарбуз по городу».
- А зараз запрошую дітей, які підготувались до інсценування пісні «Ходить гарбуз по городу»
Виставлення оцінок.
- Молодці добре підготувалися, давали чіткі відповіді, гарно зіграли роль. Ви отримуєте … балів.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Мовна розминка.
- Щоб досягти успіхів у читанні проведемо мовну розминку.
Читання складів на карточках. “Біг по доріжці”
Читання “Пірамідок”(для збільшення кута зору)
КІТ СОН ХАТА ДИТЯ ЗАГАДКА
КОТИ СОНЯ ХАТКА ДИТИНА ПРИСЛІВ’Я
КОТИКИ СОНЦЕ ХАТИНКА ДИТЯТКО ПРИКАЗКА
КОШЕНЯТА СОНЕЧКО ХАТИНОЧКА ДИТИНОЧКА СКОРОМОВКА

2. Робота над скоромовками. Робота в парі.
Скоромовка, жанр як фольклорного, так і літературного походження: спеціально складені із важковимовних слів, і звуків, що створюють труднощі для швидкої й виразної вимови слів. Зміст скоромовки найчастіше жартівливий.
Скоромовку застосовуємо для тренування артикуляційного апарату.
- Прочитайте і повторіть правило.
Скоромовки – це жартівливі вислови, складені із важких для швидкої вимови слів.
Відкрийте підручник
- Прочитайте скоромовки мовчки.
Завдання: на вибір прочитати один одному скоромовку. Спочатку повільно. А потім швидко.
Читання скоромовок.

Сів шпак
Сів шпак на шпаківню,
Заспівав шпак пісню:
- Так, як ти, не вмію я,
Ти не вмієш так, як я.

Хлопець
Босий хлопець сіно косить.
Роса росить ноги босі.

Сорока
Хитру сороку спіймати морока,
а на сорок сорок – сорок морок.
Фізкультхвилинка.
- Закрийте очі, повторіть скоромовку подумки з закритими очима.
- Відкрийте очі і зосередьте увагу на круг в центрі прямокутника, обведіть очима круг, обведіть прямокутник.

IV. Мотивація навчальної діяльності.
Проблемне завдання учням:
- Визначити з двох речень, де загадка, а де прислів’я.
Довести свою думку.
Народ вчить, як на світі жить.
Всіх я розуму учу, а сама завжди мовчу.
Урок українського читання, 3 клас: "Народ вчить, як на світі жить.  Скоромовки. Прислів’я, приказки. Загадки".


V. Оголошення теми та завдань уроку.
- Отже, тема уроку записана у вигляді прислів’я «Народ вчить, як на світі жить». На уроці ми згадаємо і поповнимо свої знання про малі жанри усної народної творчості – прислів’я та приказки, скоромовки і загадки. Ви повинні навчитися чітко розрізняти жанри відповідно навчитися їх читати, пояснювати значення.
Урок українського читання, 3 клас: "Народ вчить, як на світі жить.  Скоромовки. Прислів’я, приказки. Загадки".

- Прислів’я, приказка є художньою пам’яттю народу, висновками з багатовікового життєвого досвіду. В них передано погляди людей на правила поведінки, історію, природу. Це ніби певні поради або правила життя, в яких щось схвалюється, або засуджується. Прислів’я та приказки вживаються тоді, коли треба підкреслити якусь думку, бо в них коротко сказано про найсуттєвіше. У прислів’ї дві частини протиставляються за змістом, але утворюють одне ціле, що виражає узагальнену думку.
Робота над прислів’ями. Робота з підручником.
С. 79 – 78
Читання прислів’їв ланцюжком.
Прислів’я та при́казки — це короткі образні вислови повчального характеру, що часто містять римовані слова. Часто приказка є скороченим прислів’ям. У західних областях України прислів’я та приказки об’єднуються в одне поняття - "приповідки". Вони бувають присвячені різній тематиці.
Вам завдання по рядах: 1 ряд читає – 1 групу прислів’їв, 2 ряд – 2 групу, 3 ряд – 3 групу і визначаєте тематику кожної групи.
1 група – Ці прислів’я та приказки уживаються на означення знань, навчання, розуму, читання.
2 група – Ці прислів’я та приказки уживаються на означення стриманості, дружби, правди, вміння дотримувати дане слово
3 група – Ці прислів’я та приказки уживаються на означення праці, терпіння, точності, працьовитості.
- Поясніть значення прислів’їв які вам найбільш сподобались.
(Діти читають прислів’я та пояснюють зміст.)

VI. Фізкультхвилинка.
«Дощ»
- Прислухайтесь, як шарудить осіннє листя.
- На землю падають перші краплинки.
- Почалась злива.
- Грім.
- Злива закінчується.
- Дощ затихає.
- Шарудить осіннє листя.
Урок українського читання, 3 клас: "Народ вчить, як на світі жить.  Скоромовки. Прислів’я, приказки. Загадки".

VII. Опрацювання добірки загадок. Робота в групі.
- Сьогодні у мене для вас сюрприз. Деякі учні мали таємне домашнє завдання. А про який жанр усної народної творчості ітиметься ви дізнаєтеся самі.
1. Загадування загадок підготовленими учнями
1.Хтось на біле полотно 3. Дерев’яний та довгенький,
чорне висипав пшоно. хвостик в нього є маленький.
Як зумієш позбирати, Як у фарби хвіст вмочає —
зможеш книжку прочитати. все довкола розцвітає.
(Букви) (Пензлик)
2. Настрибався зайчик вволю, 4.Худорлява і вертлява,
білий слід лишав по полю. на папір біжить у справах,
Ми за ним спостерігали, закарлючки полишає, —
слово «мама» прочитали. у пеналі спочиває.
(Крейда) (Ручка)
2. Бесіда про загадки.
- Який жанр усної народної творчості підготували учні?
Загадка – цікава задача в художній формі.
- Які споріднені слова має це слово? (Згадувати, загадувати, нагадувати.)
- А чим відрізняються слова згадка і загадка? (Згадуємо про те, що нам уже відомо, а загадка – це завжди якась таємниця).
Загадка – це цікаве запитання, у якому є слова підказки для відгадки.
3. Робота з підручником.
С. 81.
Прочитати загадку і відгадати її.
4. Складання загадок за малюнками та вказівками. Робота в групі.
- Загадка може бути складена у формі розповідного або питального речення; має стислу, виразну форму, дуже часто в ній римуються рядки.
- Які характерні особливості загадки?
- У вас на партах є пам’ятка «Складаємо загадку». Прочитайте її.
ПАМ’ЯТКА

Щоб скласти загадку, потрібно:
• порівняти предмет, або явище з іншим, схожим за істотною ознакою, скажімо формою, кольором, рухом, звуком;
• включити цю ознаку в опис предмета так, щоб не можна було відразу здогадатися;
• сформулювати загадку дуже коротко і стисло.

Групи отримують малюнки: ромашки, лисички, соняшника, котика, зайчика, дзвоника. Група складає загадку і зачитує.
VIII. Підсумок уроку.
- То яка тема сьогоднішнього уроку?
- Як по іншому можна назвати усну народну творчість?
- Що таке загадка?
- Що таке скоромовка?
- Що таке прислів’я?
- Чи потрібно знати прислів’я?
- Прислів’я та приказки часто називають «золотими зернятами народної мудрості». Вивчайте та вживайте в своєму мовленні прислів’я, приказки, скоромовки та загадки. Ви наберетесь мудрості з народних джерел.
Гра «Хто уважний?»
- Я називатиму різні жанри фольклору, а ви сигналізуватимете картками.
Домашнє завдання
- Відкрийте щоденник, запишіть домашнє завдання.
Урок українського читання, 3 клас: "Народ вчить, як на світі жить.  Скоромовки. Прислів’я, приказки. Загадки".

С. 79-81 - добре навчитися читати
на вибір:
1. - Скласти загадки і намалювати відгадки.
2. - Вивчити напам’ять 2 загадки, 2 прислів’я.
3. - Відшукати і виписати 5 прислів’їв про навчання.
- Підніміть руку хто обрав І завдання, ІІ завдання, ІІІ завдання. Я думаю, що наступний урок буде дуже творчим, і цікавим.
Урок українського читання, 3 клас: "Народ вчить, як на світі жить.  Скоромовки. Прислів’я, приказки. Загадки".

Категория: Методична скарбниця

Уважаемый посетитель, Вы зашли на сайт как незарегистрированный пользователь.
Мы рекомендуем Вам зарегистрироваться либо войти на сайт под своим именем.
<
  • Публикаций: 0
  • Комментариев: 0
  • ICQ: {icq}
28 листопада 2018 13:59

танюша07

Цитата
  • Группа: Гости
  • Регистрация: --
  • Статус:
 
цікава розробка уроку


Додавання коментаря

Имя:*
E-Mail:
Комментарий:
  • winkwinkedsmileam
    belayfeelfellowlaughing
    lollovenorecourse
    requestsadtonguewassat
    cryingwhatbullyangry
Вопрос:
Фамилия нашего мэра?
Ответ:*
Введите код: *
оновити, якщо не видно коду