Урок зарубіжної літератури, 7 клас: "Р.Л.Стівенсон «Вересовий мед» як героїчна балада"

Автор: olga от 6-02-2014, 14:20, посмотрело: 5 532

0
Можна все на світі вибирати сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
В.Симоненко

Хід уроку

І . Організаційний момент (1 хвилина)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності (3 хвилини )
Легенда +музика
В лікарні в одній палаті лежало двоє тяжкохворих.
Один лежав біля вікна, а інший – біля дверей.
- Що там видно з вікна? – якось запитав той, який лежав біля дверей.
- О! – зрадів, той, що був біля вікна. – Я бачу небо, хмари, що нагадують тваринок, озеро і ліс.
Кожного дня чоловік, що лежав біля вікна розповідав іншому про чудеса, які відбувалися за вікном. В той час, як він говорив, його сусіда мучила заздрість і злість. Він думав, що це несправедливо, що його сусід не заслужив на краще місце.
Одного дня, той, що лежав біля вікна, почав кашляти і хапати повітря вустами. Він намагався дотягтися до кнопки виклику медсестри, але не мав сил.
Його сусід міг зробити це за нього, але він мовчки спостерігав. Через деякий час чоловік помер… Коли мертвого чоловіка забрали з палати, його сусід попросив медсестру перекласти його на ліжко, біля вікна.
Медсестра виконала прохання, впевнившись, що йому зручно, вона направилася до дверей. Її зупинив дикий здивований голос:
- Як так? Тут глуха стіна. Не може бути! Той, що помер розповідав про купу чудес за вікном!
Медсестра сумно посміхнулась і сказала:
- Він взагалі нічого не міг бачити, ваш покійний сусід був сліпим.
Бесіда
1. Назвіть риси характеру обох героїв?
2. Чи можемо ми назвати вчинок сліпого героїчним?
3. Як ви думаєте, про що піде мова на нашому уроці?

ІІІ. Оголошення теми, завдань уроку (2 хвилини )
Зверніть увагу! Тема нашого уроку одночасно буде ідеєю і проблемним питанням. Вона незакінчена. Ми повернемось до неї в кінці уроку.
1. Тема нашого уроку – Р.Л.Стівенсон «Вересовий мед». Уславлення в баладі…. Засудження …
Урок зарубіжної літератури, 7 клас: "Р.Л.Стівенсон «Вересовий мед» як героїчна балада"

2. Асоціативний кущ
Урок зарубіжної літератури, 7 клас: "Р.Л.Стівенсон «Вересовий мед» як героїчна балада"

Спробуйте спрогнозувати завдання нашого уроку за асоціативним кущем.
Урок зарубіжної літератури, 7 клас: "Р.Л.Стівенсон «Вересовий мед» як героїчна балада"

3. Розсипанка (учні по черзі розставляють малюнки по порядку, коментують) (3 хвилини)
- Відтворіть у своїй пам’яті факти біографії Р. Л. Стівенсона. Складіть пазли (малюнки на дошці )

IV. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу (20 хвилин )
1. Запис теми уроку та епіграфу у зошити.
Урок зарубіжної літератури, 7 клас: "Р.Л.Стівенсон «Вересовий мед» як героїчна балада"

2. Виразне читання балади за підручником.
3. Словникова робота
Урок зарубіжної літератури, 7 клас: "Р.Л.Стівенсон «Вересовий мед» як героїчна балада"

Пікти – легендарний народ, який жив у Шотландії до приходу скоттів.
Верес – вічнозелений низький кущик із дуже дрібним численним листям та лілово-рожевими квітками.
Трунок – тут напій, переважно алкогольний.
Броварі – пивовари.
Можновладець – володар, правитель.
Пучина, нур – вир.
Ель – світле густе, міцне англійське пиво з ячмінного солоду.
Мед – тут напій.
Мед, трунок, ель – слова-синоніми, які означають напій.
4. Теорія літератури (3хвилини )
Погляньте на таблицю. Це ваша підказка до наступної вправи
Урок зарубіжної літератури, 7 клас: "Р.Л.Стівенсон «Вересовий мед» як героїчна балада"

5.Займи позицію (Робота за алгоритмом)
За допомогою таблиці, визначити жанр балади. Свою думку довести, користуючись алгоритмом .
Урок зарубіжної літератури, 7 клас: "Р.Л.Стівенсон «Вересовий мед» як героїчна балада"

6. Визначення теми, ідеї та композиції балади
Урок зарубіжної літератури, 7 клас: "Р.Л.Стівенсон «Вересовий мед» як героїчна балада"

Тема – показ мужності, стійкості борців за незалежність рідної країни проти іноземних загарбників, прагнення до свободи.
Ідея – заклик до збереження національних звичаїв, традицій, волі, свободи шотландського народу.
Композиція балади
Експозиція, зачин – оспівування вересового напою, характеру й звичаїв піктів ( І строфа)
Зав`язка – захват території піктів загарбниками, знищення малого народу ( ІІ – ІІІ строфа).
Розвиток дії – король прагне дізнатися про виготовлення вересового напою; захват у полон батька й сина, їх допит ( IV – VIII строфи).
Розв`язка – батько не розкриває ворогам секрет вересового напою, кидає виклик ворогам, готовий померти, але не підкоритися, не зрадити свій народ. (ХІ строфа).
7. Евристична бесіда.
- Про які події розповідається в баладі?( Про боротьбу шотландського народу за незалежність )
- Яким було життя піктів до початку війни? ( Пікти жили щасливо, дружно, варили вересовий напій).
- Опишіть, яким ви уявляєте шотландського короля. (Він був жорстоким, сіяв смерть і жах навколо себе, його боялися всі сусіди).
- Знайдіть у строфі ІІ порівняння, яке допомагає увиразнити жахливе становище маленького народу. («Він гнав їх, неначе ланей»).
- Які риси характеру втілилися в образах батька й сина? ( Сміливість, патріотизм, хоробрість, сила духу, гідність, ненависть до ворогів, витримка).
- Зачитайте описи природи в баладі. Яку роль вони виконують?
- Якими епітетами змальовано останніх піктів7 («бідні», «броварі малі», «голос тоненький»).
8. Метод «Прес»
Доведіть, що балада побудована на антитезі.
( Звертаємось до тексту балади.
Щасливе життя піктів (І строфа) – нещастя, що їм приніс шотландський король (ІІ строфа).
Краса гір, уквітчаних вересом (ІІІ строфа) – могили піктів як символ трагедії народу ( ІІІ строфа).
Літнє буяння природи (ІІІ строфа) – похмурий настрій короля (ІІІ строфа).
Жахливий клекіт пучин, який несе смерть ( VII строфа) – цвітіння вересу, що є для піктів символом вільного життя (VII строфа0.
Необмежена влада короля – безправне становище маленького народу.
Сила духу останніх піктів – безсилля короля.
Висновок. З допомогою художніх засобів автор показує безправне становище шотландського народу, жорстокість завойовників вересового краю.
9. Фізкультхвилинка для очей.
1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів.
2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.
3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази.
4. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.
10. Складання цитатного плану балади.
Урок зарубіжної літератури, 7 клас: "Р.Л.Стівенсон «Вересовий мед» як героїчна балада"

11. Порівняння героїчної балади Р.Стівенсона «Вересовий трунок» із казково-фантастичною баладою Й.В.Гете «Вільшаний король»: складання діаграми Венна.
Урок зарубіжної літератури, 7 клас: "Р.Л.Стівенсон «Вересовий мед» як героїчна балада"


V. Підбиття підсумків уроку (1 хвилина )
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
- Чи схвалюєте ви вчинок батька-пікта?
2. Робота з епіграфом.
- Як ви розумієте слова В.Симоненка?
В.Симоненко у вірші «Лебеді материнства» говорить про те, що людина не обирає батьківщину, а балада Р.Стівенсона «Вересовий мед» стверджує, що людина повинна бути гідною тієї вітчизни, яка їй судилася.
3. Оцінювання учнів

VI.Домашнє завдання (1 хвилина )

Урок зарубіжної літератури, 7 клас: "Р.Л.Стівенсон «Вересовий мед» як героїчна балада"







Категория: Методична скарбниця

Уважаемый посетитель, Вы зашли на сайт как незарегистрированный пользователь.
Мы рекомендуем Вам зарегистрироваться либо войти на сайт под своим именем.

Додавання коментаря

Имя:*
E-Mail:
Комментарий:
  • winkwinkedsmileam
    belayfeelfellowlaughing
    lollovenorecourse
    requestsadtonguewassat
    cryingwhatbullyangry
Вопрос:
Фамилия нашего мэра?
Ответ:*
Введите код: *
оновити, якщо не видно коду